تبلیغات
..........::: ظهور :::........... - مهدویت از دیدگاه حدیث ثقلین-1
 
..........::: ظهور :::...........
امام زمان علیہ السلام
                                                        
درباره وبلاگ

امام زمان (علیه السلام)
مدیر وبلاگ : محمد علی یعقوبی
مطالب اخیر
نظرسنجی
سطح مطالب این وبلاگ...؟





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مهدویت از دیدگاه حدیث ثقلین(1)


حدیث ثقلین :

حدیث ثقلین یادگاری است از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و ایشان مردم را به دو حقیقت

 گرانبها سفارش کرده است :


1 - قران


2 - اهل بیت


حدیث ثقلین ، حدیثی معتبر و متفق علیه بین علما شیعه وسنی بوده و نقل آن بین شیعه و اهل سنت به حد تواتر رسیده است . این حدیث به گونه های مختلف و از افراد متعدد نقل شده و لذا بسیار ارزشمند می باشد .


قال رسول الله ص : إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی مُنْذِرٌ وَ عَلِیٌّ هَادٍ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ .

(مستدرک الوسائل ج  11ص 372)     


قال رسول الله ص : إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ


وسائل الشیعه ج 27 ص 33


قال رسول الله صلى الله علیه وسلم انى تارک فیکم الثقلین أحدهما أکبر من الآخر کتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتی أهل بیتی وانهما لن یفترقا حتى یردا على الحوض


مسند احمد - الإمام احمد بن حنبل - ج 3 - ص 14


  " کتاب الله و عترتی " نه  " کتاب الله و سنتی " :


همه  منابع شیعه و اهل سنت حدیث را به صورت " کتاب الله و عترتی " و یا " کتاب الله و اهل بیتی " نقل کرده اند ، به غیر از سه مورد که " کتاب الله و سنتی " ذکر شده است ،  که آن سه نقل از نظر سند ، حتی در نزد اهل سنت ، ضعیف است .


در نقطه مقابل ،  جمله " کتاب الله و عترتی " یا " کتاب الله و اهل بیتی "و یا " کتاب الله و عترتی اهل بیتی " فراوان نقل شده و جای هیچ شک وشبهه ای در صحت این حدیث نیست و مرحوم میر حامد حسین هندی در کتاب عبقات الانوار ، یک جلد مستقل را به دلالت حدیث ثقلین بر مسئله امامت منصوص و مصادر آن اختصاص داده است  . این کتاب به فارسی هم ترجمه شده است .


در این احادیث ، رسول خدا مردم را به دو چیز گرانبها سفارش کرده است ، که اولین آن ا قران که کلام الله است و در آن  بحثی نیست و همراه قران اهل بیت پیامبر مطرح شده است .


استمرار امامت و جدائی ناپذیری قران و امام معصوم در حدیث ثقلین :


ما سوال میکنیم که چرا رسول اکرم این دو ثقل را قرین هم قرار داده و فرموده : کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ؟


چون اهل بیت یا عترت پیامبر ، ثقل و قرین قران اند و آنها بعد از رسول خدا مبین و مفسر قران می باشند .


باید متذکر شوم که تا زمانی که رسول خدا در حیات بودند ، شخص رسول الله در کنار کتاب الله بودند و خداوند هم فرموده است :


یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ ( محمد/33 )


 پیامبر مفسر ومبین قران است و  قران را برای مردم می خواندند و هر جا که مردم مشکلی و یا  توضیحی نیاز داشتند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مراجعه میکردند .در قران هم نقل شده که شان رسول خدا تبیین وتفسیر کتاب الله می باشد :


وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (نحل/ 44)


وَ ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فیهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (نحل/ 64)


این شأن تا زمانی که رسول خدا حیات دارد ، به دست ایشان است و رسول خدا مبین قران و مفسر قران هستند و امر خدا یعنی " لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ " بعد از رسول خدا باید توسط مبینی که در این مقام ، شأن رسول خدارا واجد می باشد ، اجرا شده و قران توسط او تبین و تفسیر شود .


امام معصوم ، در مقام جانشینی  رسول خدا ، اوامر و نواهی قران را بیان و اجراء می کند . خلاصه این وظیقه جانشین پیامبر است و این شرایط را او دارا می باشد و رسول خدا این وظیفه را بر عهده وی قرار داده و آن فرد یا افراد ، اهل بیت پیامبر می باشند و کس دیگری صلاحیت آنرا ندارد .


لذا اهل بیت پیامبر هستند که مبین و مفسر قران هستند آنها عالم به قران وحقایق آن در حد اعلا ومجریان اوامر الهی هستند .


اصلا شان امام تبین و تفسیر قران و اجراء دستورات الهی ، چه بصورت وحی مکتوب و یا وحی غیر مکتوب می باشد .


مردم همیشه و در همه زمانها به مبین و معلم و هادی معصوم قران نیازمندند ، نه فقط در  زمان حیات رسول الله .


مبین قران هم زمان با نزول اولین آیات الهی همراه در کنار قران بوده و تا قیام قیامت نیز خواهد بود . در آن زمان هر دو ثقل الهی در کنار حوض کوثر به رسول خدا می پیوندند .  


پس باید افرادی باشند که بعد از رسول خدا عهده دار امر مهم تبین قران باشند و این شان خاص امامان معصوم است و دیگران از آن بی بهره اند .


البته باید توجه داشت که این به آن معنا نیست که کسی نمی تواند قران را بخواند و ترجمه کند ، زیرا خداوند فرموده وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ   ( قمر /17 )


ولی خداوند در کنار آن آیات این گونه  آیات را هم نازل فرموده است :


وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ (نحل/ 44) 


این آیه نیاز مردم را به مبین قران و امام معصوم می رساند . تا قران هست امام معصوم هم هست و باید باشد و این فرموده رسول الله است که قران و عترت از هم جدا نمیشوند و باید هر دو استمرار داشته باشند .


بهره مندی از امام معصوم در زمان حضور و یا غیبت :


مردم از امام معصوم ، همانند استفاده  از خورشید حیاتبخش ، بهره مند می شوند ،  چه امام حاضر باشد مثل امیرالمومنین علی ع یا  در زندان هارون باشد مثل امام موسی بن جعفر علیه السلام ، یا به دور از بعضی از شیعیان و مسلمانان باشد همانند امام رضا ع در ایران ، یا بسان ائمه عسکری در میان دشمن محصور باشد و یا همانند امام زمان ع در دوران غیبت بسر برد.


 این استمرار امامت است که باید در هر شرایطی ثقل قران که همتن امام معصوم است در کنار آن قرار دارد ، و هر جا که امام نباشد این استمرار قطع میشود و این انقطاع ، خلاف فرمایش پیامبری است که هر آنچه بگوید وحی است و اطاعت او بر همه واجب.


  لذا با داشتن این شان ، رسول خدا فرموده  :


إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ


ِتوجه داشته باشیم که خداوند اطاعت از پیامبر خود را همانند اطاعت از خود قرار داده و در شأن او اینگونه فرموده است :


 "هرگز ار روی هوای نفس سخن نمی گوید و هر آنچه بگوید وحی الهی است ."


 


باید امام در کنار قران حضور داشته باشد و این که این حضور در میان مردم باشد یا در زندان و یا در دوران غیبت صغری و یا در غیبت کبری ، تفاوتی به لحاظ منصب الهی امامت نمی کند ، زیرا آنها هدایت و اوامرشان را به مردم به هر گونه ای که باشد می رسانند ، زیرا :


 أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر


پس حضور و غیاب امام خدشه ای به مقام امامت الهی او وارد نمی کند .


البته اگر امام علیه السلام حضور داشته باشند ،  مردم از  رهنمود و هدایت بیشتری بهره مند و متنعم میشوند ، و اگر در زندان یا غیبت باشند به هر وسیله ممکن ، امر  خدا را به مردم می رسانند ، زیرا قران و عترت نباید از هم جدا شوند و این استمرار امامت را میرساند . بر اساس گفته های فوق اهل سنت باید جواب گوی حدیث متواتر ثقلین در کتب خودشان باشند .


پاسخ به یک شبهه :


ممکن است گفته شود که امامت تا 255 سال در بین شیعه بوده و این استمرار در آن زمان قطع شده است .


پاسخ :


اولا : در این صورت خداوند  تناقض در امر رسولش به امت را تأیید می کند ، و این از ساحت الهی به دور است . توضیح اینکه  خود خداوند در رابطه با پیامبرش بر این مطلب صحه گذارده که از روی هوا و هوس سخن نمی گوید  و آنچه که بیان می کند وحی الهی است ، و از طرفی همین رسول در حدیث ثقلین برای قران عدیلی معصوم تا قیام قیامت قرار داده است ، و چنانچه استمرار امامت قطع بشود ، عدیل قران  دیگر همراه قران نخواهد بود و این تناقض است و عقلا مردود می باشد .


طبق دستور پیامبر در هر زمان باید برای قران عدیلی از اهل بیت ایشان باشد .اگر امامان معصوم حضورظاهری داشتند ، مردم از معاشرت آنها استفاده میکنند و اگر ائمه غایب بودند عدیل قران در کنار قران هست و نحوه بهره مندی مردم از امامان در زمان حضور با زمان غیبت تفاوت می کند ، و امام علیه السلام هدایت و اوامر خویش را  ، به هر گونه و به اذن و قدرت الهی  به اهلش میرساند  .


ثانیا :  در صورت انقطاع امامت ، مردم در حل مشکلات و بهره مندی از هدایت الهی  به مشکل برمی خورند ،  چون این نیاز را خداوند توسط مبین و هادی قران برطرف  کرده است و اگر امامت منصوب استمرار نیابد ، نقض غرض در هدایت خداوند پدیدار می گردد .


واضح است که همه مردم شریط عدیل و قرین بودن با قران را به لحاظ علم و عصمت دارا نمی باشند . سخن امام معصوم حجت و بدون اشتباه است ، ولی در بیان غیر معصوم  احتمال اشتباه وجود دارد ، لذا می بینیم در بعضی از مسائل علماء بزرگ هم با هم اختلاف نظر دارند .


لذا مردم باید به شخصی که سخنش فصل الخطاب و حجت باشد و مبتنی بر علم و عصمت  الهی سخن بگوید مراجعه کنند .این امامت که جانشینی پیامبر است ، همانند کتاب خداوند تا قیام قیامت باقی است  .


پس حدیث ثقلین هم دلالت بر امامت امیرالمومنین علی علیه السلام دارد و هم دلالت بر امامت حضرت مهدی علیه السلام  ، که از نظر ها غایب و جانشین رسول الله و عدیل و مبین و هادی و فصل الخطاب قران تا روز قیامت است و در کنار حوض کوثر به پیامبر گرامی ملحق می شود . چنین فردی امرش مطاع است و این امامت الهی تعطیل بردار نیست .


اصالت مهدویت :


تمام ادیان الهی و غیر الهی از ظهور موعود و نجات دهنده خبر داده اند .


بودائی و برهمائی و مانوی و زرتشتی  و یهودی و مسیحی و اسلام ، ظهور چنین شخصیتی را گزارش داده اند . صاحبان ادیان منتظر یک منجی هستند که نجات دهنده همه مردم جهان باشد و دستورات الهی را پیاده کند و آیه الهی "هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً ( فتح /28 ) "تحققش کامل و اشکار گردد و حکومت عدل جهانی پیاده شود .


مهدویت اختصاصی اسلام و شیعه نیست ، ولی عده ای مصداق او را اشتباهی گرفتند ولی در اصل وجودش همه متفقند .


مهدویت شخصی نه نوعی :


بعضی عنوان می کنند که لزومی ندارد مهدی یک فرد به خصوص باشد ، بلکه نوع انسانها با شرایط خاصی می توانند هادی و مهدی باشند .


پاسخ :


1 - فرمایش رسول خدا و روایات معصومین علیهم السلام مهدویت شخصی را مطرح می کنند و لذا ضرورتی ندارد که ما سخن دیگران را اخذ کنیم .


آیا منظور پیامبر از اهل بیت خود نوع انسانها بوده است بوده است ؟و یا افراد مشخصی بودند که مردم همان زمان تعدادی از آنها را به اسم و رسم و نام پدر و مادر میشناختند ؟


مسلم است که اهل البیت افراد مشخصی بوده اند و مردم در باره آنها شناخت داشتند ، یعنی وقتی سخن از اهل بیت میشد برای مردم زمان پیامبر افرادی خاص جلوه میکرد نه افرادی ناشناخته .


2 -  قران کلام الله و معصوم است .آیا ما میتوانیم برای قران معصوم عدیلی غیر معصوم قرار دهیم ؟


اگر مبین قران ، عالم به علم و عصمت الهی نباشد ، میتوان او را ثقل همراه و عدیل  قران قرار داد ؟ اصلا ما حق داریم از طرف خود شخصی را ثقل عدیل قران قرار دهیم ؟


و اگر گفته شود خداوند عدیل قران را توسط رسولش مشخص می کند ، آیا مطلبی به خلاف عقلا گفته است ؟ در حالیکه عقل انسانی  فرد غیر معصوم وغیر عالم را که مردم برای این امر مهم انتخاب می کنند ، بدلیل امکان اشتباه رد میکند .


عدیل قران باید معصوم و عالم به تعلیم الهی و از طرف خدا مشخص شود تا فصل الخطاب حق از باطل باشد .


خلاصه و نتیجه آنکه حدیث ثقلین دلالت بر امامت الهی ائمه دوازدگانه معصوم از حضرت امیرالمومنین تا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را می کند .


 به امید ظهور موعود  تمام انبیاء و امامان و صالحین و متقین و مومنین  


 اللهم عجل فرجه   





نوع مطلب : امام زمان (علیه السلام)، احادیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




1396/05/17 07:33
A fascinating discussion is worth comment. I do believe that you ought to publish more on this subject,
it may not be a taboo subject but generally people do not
talk about such subjects. To the next! Cheers!!
1396/05/14 00:14
Does your website have a contact page? I'm having problems locating it but,
I'd like to send you an e-mail. I've got some ideas for your
blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it develop over time.
1396/05/13 13:23
My brother recommended I might like this website.
He was entirely right. This post truly made my day. You cann't imagine
just how much time I had spent for this information! Thanks!
1396/05/13 10:49
Very good article! We are linking to this particularly great
content on our site. Keep up the good writing.
1396/05/7 14:03
Howdy would you mind stating which blog platform you're using?
I'm looking to start my own blog in the near future but I'm having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and
Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something unique.
P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!
1396/02/25 10:23
You are so interesting! I don't think I've truly read something like that before.
So good to find someone with unique thoughts on this subject.
Really.. thank you for starting this up. This website is
one thing that is required on the web, someone with
some originality!
1396/02/1 22:02
You can definitely see your enthusiasm within the article you
write. The arena hopes for even more passionate writers
like you who aren't afraid to mention how they believe.
All the time go after your heart.
1396/01/22 16:30
If you wish for to improve your knowledge
just keep visiting this website and be updated with the
most up-to-date information posted here.
1396/01/20 19:27
Hello, just wanted to say, I enjoyed this article.

It was inspiring. Keep on posting!
1396/01/18 15:18
Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it
helped me out much. I hope to give something back and help others
like you aided me.
1396/01/16 13:33
Hello I am so delighted I found your site, I really found you by mistake, while
I was researching on Yahoo for something else, Regardless I am here now and would just like to say thanks a lot for a tremendous post
and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don't have time to look over it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I
have time I will be back to read much more, Please do keep up the awesome job.
1396/01/16 07:29
Hi there would you mind letting me know which web host you're using?
I've loaded your blog in 3 different internet browsers and I must say
this blog loads a lot faster then most. Can you recommend a
good internet hosting provider at a fair price?
Thank you, I appreciate it!
1390/07/1 22:53
زین ماتمى که چشم ملائک ز خون تر است
گویا عزاى صادق آل پیغمبرست
شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
با شعرمهدوی به روزیم.منتظر حضور سبزتان..
1390/02/17 17:10
سلام
وبلاگ شما را لینک دادم
از اینکه شما هم مرا لینک داده اید ممنونم
اللهم عجل لولیک الفرج...
1390/02/11 11:11
سلام
اقای یعقوبی من شما را از مطالب حاشیه ای شناختم. ولی عقایدتان برایم جالب است اما پذیرش آ ن برایم بسیار غیر عقلی و منطقی. کاشی کمی از استدلال و منطق شما در این عقایدی که داشتین آگاهی داشتم و می توانستم بدانم چطور یک انسان باهوش این مطالب غیر معقول را دنبال می کند و باورش دارد یا به اصطلاح عامه مردم ساده و سنت زده را می خواهد رنگ کند. امدوارم از صراحت لهجه من نرجید. غرض و دشمنی نیست حرف خود را بی پروا مطرح کردمو خوشحال می شوم پاسخ دهید. تشکر
1390/02/4 09:34
ممنون از راهنمایی شما
شما را لینک کردم
من را با نام "ذاکرین1441" لینک کنید
مهدی امیری
1390/01/23 00:03
بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه گروه فرهنگی مبشران ظهور
پیرامون مسائل جاری در عرصه مهدویت

چند ماهیست که تحولات منطقه توجه بیش از پیش عموم منتظران را به موضوع مهدویت و نزدیک بودن زمان ظهور جلب کرده است. ما که از پیش مهم‌ترین دلیل نزدیک بودن ظهور را تحقق انقلاب اسلامی ایران می‌دانستیم و بنابر اشارات و تصریحات امید بخش حضرت امام و مقام معظم رهبری تحقق فرج شریف امام زمان ع را نزدیک می‌دانستیم، مانند هر منتظر مطلعی از علائم آخرالزمان، به مطالعه و بررسی حوادث پرداختیم و نتیجه بررسی‌های خود را در سی‌دی ظهور بسیار نزدیک است در اختیار مردم عزیز مسلمان ایران قرار دادیم.
صراحت لهجه ما در بیان نتیجه مطالعاتمان و برخی شرایط سیاسی و غیر سیاسی کشور موجب شد انتقادات منطقی و غیر منطقی و نیز حملات گسترده‌ای علیه این حرکت سراسر لبریز از اشتیاق صورت بگیرد. دو موج متضاد استقبال و حمایت بی‌نظیر و چشمگیر مردمی و موج نقد، مخالفت و تخریب شدید در برابر این فیلم مستند شکل گرفته و متاسفانه به سمت تهمتهای ناروا پیش رفته است؛ تا جایی که از برخی تریبونهای عمومی آشکارا تخطئه می‌شود.
گروه فرهنگی مبشران ظهور بعنوان تهیه کننده این فیلم مستند جهت اطلاع افکار عمومی موارد زیر را اعلام می‌دارد:
….
http://www.u313a.com/index.php?option=com_content&view=article&id=705:1390-01-22-17-37-44&catid=93:chatrooz

1390/01/9 12:25
سلام
اللهم عجل لولیک الفرج...
انشاء الله که در همین راه بمانیم و خدمت کنیم.
لطفا از وبلاگم بازدید کنید.برووووزم...
نظر هم بدید.
1390/01/4 09:34
با سلام
با کمی تاخیر لینک شدید ممنون
1390/01/1 12:35
سلام
وبلاگ قشنگی دارید مطالبشم به روزه
اگه تمایل به تبادل لینک دارید این آدرسمه:
www.raahenoor.blogfa.com
1389/12/22 05:45
سلام دوست عزیزم
از این که با هم تو یک مسلک خدمت می کنیم و عاضق مهدی هستیم خرسندم
در صورت تمایل بنده را با نام
هشدار:ظهور نزدیک است لینک کن و خبرم کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر